Saturday, April 9, 2011

319. Do You Android?

1. Kemaskini daripada laptop kerana agak sukar menaip banyak2 dengan skrin kecil dan papan kekunci maya. Kalau menaip sikit2 ok sangat jer. (-1)

2. Angry Bird atau pun permainan yang berat2 tidaklah sesuai dimainkan pada telefon bimbit yang RAM cuma 168MB. Kalau RAM 512MB dan ke atas tiada lengah masa dan dapatlah bermain dengan tanpa gangguan seperti pada Nexus One, HTC Desire dll. (-1)

3. Email pada Xperia X8 amat menarik kerana kemaskini dan padam data adalah sempurna dan tiada kesilapan data yang berlaku seperti telefon bimbit saya yang terdahulu. Kalau ada broadband, terus boleh hantar email kat mana2 pun. Cepat dan berkesan. (+1)

4. Memori dalaman cuma 128MB jadi perlu memilih aplikasi yang ingin dipasang kerana sokongan pada pemasangan memori luaran tidak ada pada Android 2.1. Versi berikutnya barulah sokongan pada memori kad untuk aplikasi dibolehkan terjadi. (+1) Telefon bimbit murah takkan nak samakan dengan telefon mahal2, hu2.

5. Catur dalam talian memang 'superb'. Tiada lengah masa dan amat jarang terputus. Telefon saya yang dulu tiada aplikasi untuk main secara dalam talian untuk server FICS. (+1)

6. Default pelayar Internet agak perlahan berbanding Opera Browser. Jadinya pasang Opera Browser dan nak baca berita dan cari info pun laju. (+1)

7. Bateri kalau tidak digunakan langsung tahan dalam 1 hari setengah. Mana2 telefon bimbit mahal2 pun kuasa bateri memang masalah global. Mungkin akan datang bateri boleh tahan seminggu pada telefon bimbit berprestasi tinggi. Kalau digunakan pada kadar normal, bateri tahan selama lebih 18 jam. Hari2 kena cas. (+1)

8. FB client hampir lengkap macam2 ada. Mula2 masa guna gambar tak keluar. Lama2 lepas guna ada sudah kerana kemaskini berlaku secara automatik. Ini boleh diset manual jika anda tidak mahu mod auto kemaskini aplikasi.(+1)

9. Twitter client masih belum matang. Saya mengunakan pula Seesmic dan lebih baik dari segi klik pada URL dan setkan kemasikini manual. Jimat bateri meh, hu2. (+1)

10. Aplikasi piano boleh direkod amatlah menarik. Bolehlah merakam beberapa lagu yang saya sering mainkan hu2. Nak saya mainkan 'live' pun boleh juga hu2. (+1)


8 daripada 10. Terbaek. 

Aplikasi paling penting saya gunakan adalah Todo Task Manager. Ini untuk schedule planner menyenaraikan apa perkara yang akan saya buat mengikut tarikh. jadi saya boleh merancang aktiviti kerja dengan lebih bijaksana dah efisien. (+1)

Aplikasi Advance Task Killer pula perlu ada untuk menutup aplikasi yang dibuka. N900 ada shortcut untuk tutup aplikasi yang sedang dibuka. (-1)

Ada Qibla Compass untuk tentukan arah kiblat yang tiada dalam telefon bimbit saya sebelum ini. (+1)

Aplikasi Youtube default amat bagus kerana tiada lagging. Suara juga sedap dah kuat dan ini kekuatan yang ada pada Sony sejak daripada telefon bimbit awalnya. (+1)

Ringkasnya, banyak aplikasi baru yang menarik perhatian saya untuk meneroka dah memahami cara penggunaannya. Ada hikmah setiap apa yang berlaku. 

Terlalu banyak aplikasi yang ada pada Android dan kalau hendak disenaraikan panjang berjela2. 


#zairo
Published with Blogger-droid v1.6.8