Friday, July 29, 2011

324. Aplikasi Linux

Masa berlalu dah aplikasi Linux juga begitu. Ada yang masih kekal dalam Ubuntu dan ada yang sudah ditukar baru. Dalam Lubuntu pelayar default adalah Chromium berbanding Firefox yang biasanya wujud bersama pakej default Ubuntu. Downloader for X juga tidak kelihatan lagi yang sebelum ini secara mudah boleh dimuatturun melalui sudo apt-get install d4x lalu bolehlah digunakan MultiGet sebagai aplikasi yang boleh muatturun bersambung-sambung itu.

Disenaraikan 10 aplikasi yang biasa saya gunakan dalam Lubuntu:
1. LAMP - Pakej Apache server, MySQL dan PHP dalam Linux. Dipasang dengan cuma satu baris arahan: sudo tasksel install lamp-server.

2. Pengubah Teks Geany. Dipasang mengunakan arahan: sudo apt-get install geany.

3. Pelayar Chromium (default) - Mungkin zaman Firefox sudah berlalu kerana ramai sudah mengunakan Chromium. Selain itu, pelayar Opera adalah antara pelayar yang pantas juga.

4. Terminal (default) - macam-macam perkara boleh dibuat di sini daripada ping, ssh, git, mkdir sampai kepada sudo halt. Dulu-dulu kalau stuck saya suka: reboot now. Selalunya berjaya selesaikan banyak masalah. Kadang-kadang bila PC proses startup idea datang, hu2.

5. File Manager PCManFM (default) - menarik kerana boleh buka file daripada partition lain secara terus setelah memasukkan password.

6. Shutter - untuk screenshot. Dipasang mengunakan arahan: sudo apt-get install shutter.

7. GIMP - untuk mengubah fail gambar. Kalau pakar dalam rekaan grafik sinilah tempat untuk mengasah bakat terpendam. Dipasang mengunakan arahan: sudo apt-get install gimp.

8. QGIT - Sama seperti GITK (default dalam GIT) untuk melihat history GIT tetapi dengan fungsi copy paste. Semestinya perlulah pasang GIT kalau tidak, tiada maknanya pasang QGIT, hu2. Dipasang mengunakan arahan: sudo apt-get install qgit.

9. GNOME Mplayer (default) - pemain lagu dan video.

10. LibreOffice - peralatan pejabat. Dipasang mengunakan arahan-arahan berikut:
sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install libreoffice

Ada beribu-ribu aplikasi percuma dalam Linux cuma ini adalah antara aplikasi yang saya selalu gunakan.

#zairo
Published with Blogger-droid v1.7.2