Thursday, January 25, 2018

449. When You're Gone

1. Tahun baru 2018 menjelma dengan azam baru semestinya atau pun azam lama yang dibawa dari tahun lepas ke tahun ini.

2. Tidak ada kata-kata sakti yang dapat saya kongsikan seperti orang lain. Cuma yang ada adalah keazaman yang tinggi untuk kemaskini aplikasi Jawi Kufi, InshaAllah.

3. Tema saya untuk tahun ini adalah transliterasi nama untuk dimasukkan dalam aplikasi papan kekunci Jawi Kufi. Ini merupakan sebab asal kenapa aplikasi transliterasi Rumi ke Jawi dibuat. Namun semestinya perkataan yang biasa digunakan perlu disiapkan terlebih dahulu kerana ini membuatkan aplikasi transliterasi Rumi ke Jawi lebih bermakna.

4. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, fokus saya lebih terarah kepada aplikasi transliterasi Rumi ke Jawi. Fokus sangat perlu kerana jika membuat banyak perkara, ianya tidak mendalam dan jauh daripada sempurna.

5. Kemaskini masih dilakukan untuk perkataan imbuhan. Seperti yang saya jangkakan, ianya adalah perkara yang mengambil masa untuk disiapkan. Namun ianya sangat menarik apabila berjaya membetulkan sesuatu perkataan yang tersilap transliterasinya sama ada secara formula, data kamus atau pun kedua-duanya.

6. Perkara menarik berkaitan papan kekunci Jawi Kufi adalah ianya adalah aplikasi papan kekunci minimal. Menggunakan tulisan Rumi sangat selesa di samping tulisan Jawi walau pun zamannya sudah lama berlalu namun masih ada penggemar Jawi yang menyukainya sama ada menggunakannya sebagai medium komunikasi atau pun untuk membuat khat kufi.

#zairo