Sunday, August 26, 2018

456. Konteks

1. Kalau kita menyimpan nama dalam senarai nombor telefon contohnya sebagai Abu, kita mungkin mempunyai lebih dari seorang kawan bernama Abu.

2. Cara saya selama ini adalah menulis kategori dahulu sebelum nama kemudian baru nama. Kategori boleh jadi nama syarikat atau lokasi. Cara menulis adalah {kategori} {nama} contohnya KL Abu. Akan tetapi mungkin wujud 2 data seperti berikut
a. KL Abu.
b. KL Abu.

3. Namun ada cara lain yang lebih baik iaitu mewujudkan 2 kategori dan ditulis sebagai {kategori} {nama} {subkategori} contohnya
a. Vendor Abu KL.
b. Klien Abu KL.
Ini cara yang saya gunakan sekarang.

4. Terdapat 8 kategori yang saya gunakan dalam senarai nombor telefon iaitu
a. Acquaintance - Kenalan / rakan
b. Friend - Kawan / sahabat
c. Colleague - Ofis / Pejabat / rakan sekerja
d. Client - Klien / pelanggan
e. Vendor - Vendor / penjual
f. Alumni
g. Relative - Kerabat (saudara-mara)
h. Neighbour - Jiran

5. Untuk tulisan jawi saya menggunakan kategori
a. Rakan
b. Sahabat
c. Pejabat
d. Klient
e. Vendor
f. Alumni
g. Kerabat
h. Jiran

6. Ini boleh mengelakkan kekeliruan jika ada lebih dari seorang mempunyai nama yang sama dan dengan cepat kita dapat mengenalpasti atau mencari orang yang ingin kita hubungi.

7. Kalau anda rasa 9 kategori terlalu banyak, boleh juga dikecilkan skop kepada 3 kategori
a. Vendor - untuk vendor, klien dan ofis
b. Relative - untuk saudara-mara
c. Alumni - untuk bekas rakan sekolah, kawan, kenalan dan jiran

8. Saya baru menukar senarai nombor telefon saya daripada Rumi kepada Jawi secara keseluruhan. Sebagai pencinta Jawi, kalau boleh semua perkara ingin diguna dalam tulisan Jawi.

9. Ini penting untuk menjadikan saya lebih gigih menambahbaik transliterasi nama daripada Rumi ke Jawi.

10. Empat kolum yang digunakan adalah
a. First Name - untuk nama kategori e.g. Pejabat
b. Surname - untuk nama e.g. Abu
c. Company - untuk nama subkategori sama ada nama syarikat atau pon
nama lokasi. e.g. PQR.
d. Phone - untuk nombor telefon e.g. +60123456789

#zairo