2. Terdapat banyak cara menyusun fail dan folder yang boleh ditemui dalam Internet namun saya mempunyai cara saya sendiri untuk menyusun fail dan folder yang banyak dipengaruhi oleh kategori dalam Planner saya dan juga Git / SVN iaitu branches, tags dan trunk.
a. Branches atau dalam bahasa mudah adalah done.
b. Tags atau dalam bahasa mudah adalah kiv (keep in view).
c. Trunk atau dalam bahasa mudah adalah wip (work in progress).
Pada mulanya saya menggunakan branches, tags dan trunk namun ianya macam tak berapa kena. Jadinya saya menggunakan done, kiv dan wip.
3. Saya menyusun fail dan folder dalam kategori tertentu iaitu
a. Planner
business
event
expense
idea
personal
home
due and expiry
groceries
b. Phone Home Screen
business
event
expense
idea
personal
c. Phone Data
~/dropoff/biz_{company_name}/done
~/dropoff/biz_{aaa}/kiv_aaa
~/dropoff/biz_{bbb}/wip_bbb
~/dropoff/{user_name}/done_event
~/dropoff/{user_name}/kiv_expense
~/dropoff/{user_name}/wip_idea
~/dropoff/{user_name}/kiv_personal
d. Personal Email
done_{done_name}
kiv_{kiv_name}
wip_{wip_name}
e. Office Email
done_{done_name}
kiv_{kiv_name}
wip_{wip_name}
f. Personal / Office Laptop
~/dropoff/biz_{company_name}/done/_archives
~/dropoff/biz_{company_name}/done/_backups
~/dropoff/biz_{company_name}/kiv/_note
~/dropoff/biz_{company_name}/kiv/client
~/dropoff/biz_{company_name}/kiv/meeting
~/dropoff/biz_{company_name}/kiv/routine
~/dropoff/biz_{company_name}/wip/www
~/dropoff/{user_name}/done/_archives
~/dropoff/{user_name}/done/_backups
~/dropoff/{user_name}/done/event
~/dropoff/{user_name}/kiv/_note
~/dropoff/{user_name}/kiv/expense
~/dropoff/{user_name}/wip/idea
~/dropoff/{user_name}/kiv/personal
Sebenarnya ianya terpulang kepada anda untuk meletakkan kategori yang bersesuaian asalkan jangan terlalu rawak sehingga memeningkan anda mencari fail nanti.
4. Folder archives adalah tempat untuk menyimpan data yang telah selesai dan mungkin tidak akan digunakan lagi.
5. Folder backups adalah untuk menyimpan data sandaran seperti
a. app dalam bentuk fail installer
b. db
c. code
d. credential
e. config
6. Saya lebih selesa menggunakan huruf kecil untuk semua nama folder.
7. Lama juga saya memikirkan satu kaedah yang sesuai untuk menyusun fail dan folder dan akhirnya saya temui cara yang mudah digunakan, Alhamdulillah.
8. Cara penyusunan fail sebegini adalah flexible dan boleh digunakan sampai bila-bila tanpa kekangan masa dan tempat.
5. Folder backups adalah untuk menyimpan data sandaran seperti
a. app dalam bentuk fail installer
b. db
c. code
d. credential
e. config
6. Saya lebih selesa menggunakan huruf kecil untuk semua nama folder.
7. Lama juga saya memikirkan satu kaedah yang sesuai untuk menyusun fail dan folder dan akhirnya saya temui cara yang mudah digunakan, Alhamdulillah.
8. Cara penyusunan fail sebegini adalah flexible dan boleh digunakan sampai bila-bila tanpa kekangan masa dan tempat.
9. Ringkasnya, cara menyusun fail yang saya gunakan dalam laptop adalah
~/dropoff/biz_{company_name} or {user_name}/done, kiv or wip