Saturday, December 4, 2010

306. Tak Perlu Kata Apa2

Layan lagu Senyum oleh Malique memang menarik, hu2. Lirik yang macam pantun itu sedap didengar dan dalam maknanya. Apa cerita kali ini tidaklah dirancang pun. Main taip je dah jadi 4 ayat, hu2.

Oh ya, saya baru selesai pasang Lubuntu 10.10 dalam MBP secara dual boot. Didapati banyak aplikasi perlu dibuat konfigurasi seperti wireless, bluetooth, dll. Tidak seperti laptop biasa yang semuanya berfungsi 'out of the box'. Kelajuan memang 'superb' la sebab RAM 4GB dan guna pulak Lubuntu, GUI moden paling ringan.

Blog ini jarang letak gambar sebab saya malas. Ini kira habis rajin la menaip pakai telefon bimbit. Sengaja tak nak kemaskini melalui laptop sebab nak mengekalkan 100 peratus kemaskini blog mengunakan telefon bimbit.

Blog saya sudah mula dikemaskini setiap minggu. Mula2 dulu 2 minggu sekali, kemudian sekali sebulan. Bagi saya, kemaskini seminggu sekali paling sesuai. Kemaskini setiap hari bagus untuk yang cari duit lebih melalui blog. Saya buat blog suka2 je dan tak nak terikat dengan masa dan keadaan.

Gaya penulisan saya 'straight to the point'. Saya tak suka tulis panjang2 tapi bunga2 je yang panjang tapi isi sikit je. Penat orang nak baca. Lain padang lain belalang. Terpulang pada kreativiti masing2.

Saya juga kadang2 suka tulis 10 sebab untuk apa jua tajuk yang saya cuba kongsikan. Sengaja saya hadkan 10 dan susah juga nak cari idea tapi bila berjaya buat, memang berbaloi.

Topik cerita saya adalah catur, PHP dan Linux. Linux banyak benda boleh cerita. Catur dan PHP mungkin saya dah kurang bercerita. Bos saya panggil saya 'open source guy'. Ada geng panggil saya 'IT geek'. Ada staf opis lama panggil saya 'orang Linux'. Mungkin saya lebih kepada 'Linux geek' walau pun saya tidaklah pakar sangat. Tapi saya suka menjelajah dunia Linux mencari jawapan2 bagi setiap persoalan.

3 syarikat saya bekerja, hanya saya mengunakan Linux dalam laptop. 1 syarikat lagi ada staf2 lain mengunakan Linux sebab saya yang syorkan sebab lebih mudah pasang bingkai kerja Symfony dalam Linux berbanding OS lain. Linux sudah menjadi sebahagian daripada kehidupan saya selama hampir 3 tahun kebelakangan ini. Syukur.

#zairo