Monday, June 20, 2011

322. Now

Saya kembali mengunakan pengubah teks Geany. Yey. Syukur. Boleh bukak dan tutup sesuka hati kerana kelajuannya tiada lengah masa. Inilah dunia Linux. Editra pun laju cuma masih versi beta dan memerlukan masa untuk kestabilan sebelum setanding Geany. Satu fakta menarik tentang Geany adalah saya pernah mengunakan Geany untuk plain PHP, bingkai kerja Symfony, bingkai kerja CakePHP dan bingkai kerja CodeIgniter. Boleh dikatakan Geany amat sesuai digunakan untuk PHP.

Saya ambil masa yang agak lama juga sebelum kembali mengunakan Linux. Saya pun tidak pasti kenapa. Mungkin kerana persekitaran sudah berubah jadi perlukan masa yang sesuai untuk mengatur semula pernafasan. Lagi pun memasang Linux dalam Mekbuk jauh lagi sukar daripada memasang dalam laptop biasa yang hampir tiada konfigurasi. Dalam Mekbuk perlu konfigurasi bagai. Mekbuk Pro lagi la dasat dan memerlukan konfigurasi yang lebih banyak daripada Mekbuk.

Pada mulanya saya berminat memasang SliTaz GNU/Linux 3 akan tetapi mengalami kesukaran dalam konfigurasi manual untuk Boot Menu. Untuk mengatasi masalah tersebut saya memasang pula Lubuntu 10.10 di mana Boot Menu sedia dipasang secara automatik. Selesai masalah pertama timbul pula masalah kedua iaitu wireless tidak dapat digunakan dalam SliTaz.

Berikut langkah-langkah konfigurasi yang perlu diambil setelah memasang Lubuntu pada Mekbuk:

1. Dalam Lubuntu wireless sedia berfungsi setelah pergi ke Preferences > Additional Drivers > Add Broadcom STA Wireless Driver dengan menyambung kepada wired supaya sistem dapat mencari drebar yang sesuai.

2. Kemudian kemaskini sistem mengunakan arahan sudo apt-get update.

3. Selepas itu pasang la apa saja aplikasi yang anda minat mengunakan sudo apt-get install <namaAplikasi>.

4. Jika ada error semasa pemasangan biasanya akan dipaparkan error message dan masalah ini biasanya dapat diatasi dengan arahan sudo apt-get update --missing dan selepas itu menyambung kembali pemasangan aplikasi yang diinginkan seperti pada arahan 3 iaitu sudo apt-get install <namaAplikasi>.

5. Manual konfigurasi untuk Mekbuk sahaja:
a. Tukar mapping key CTRL dengan key Super supaya lebih mudah digunakan.
b. Betulkan key FN supaya kawalan kecerahan dapat berfungsi.
c. Betulkan kelajuan Trackpad.

Ada orang lebih berminat mengunakan Windows di dalam laptop Mekbuk. Saya pula berminat mengunakan Linux di dalam Mekbuk secara dual boot. Ada juga mengunakan Mac. Bagi saya apa saja yang digunakan terpulang kepada citarasa masing2 dan tiada siapa yang salah dan siapa yang benar. Apa yang penting adalah (kerjasama) dapat mengunakannya dengan efektif dan efisien.

#zairo
Published with Blogger-droid v1.7.4