Sunday, May 12, 2013

379. Ubuntu and LXDE

1. Ubuntu 13.04 saya crash 3 kali untuk 2 hari berturut-turut. Sudah kemaskini Linux kernel yang membetulkan shutdown akan tetapi tetap crash. Lalu saya mengambil keputusan mengunakan LXDE sebgai Windows Manager berbanding UNITY yang default dalam Ubuntu 13.04.

2. Hasilnya berjaya mengelakkan crash daripada berulang. Cuma kadang-kadang shutdown pula tidak menjadi. Akhirnya berjaya diatasi sebagai penyelesaian sementara iaitu
$ sudo nano /etc/default/speech-dispatcher
Tukar RUN=no kepada RUN=yes

3. Ini memberi mute kepada sound akan tetapi boleh diatasi dengan
$ sudo alsa force-reload

4. Mungkin ada cara lebih baik akan tetapi ini yang saya berjaya lakukan buat masa ini. Asalkan masalah shutdown berjaya diatasi, ini memberi kelegaan kepada saya untuk meneruskan kehidupan seperti sedia kala.

5. Dalam masa yang sama ada juga ura-ura mengunakan Arch Linux atau pun Debian tetapi ianya memerlukan kepakaran yang tertentu sebelum benar-benar mampu melakukannya. Lagi pun Ubuntu telah memudahkan pengguna untuk memasang Linux dengan lebih baik dan lebih baik cuba memahami cara Ubuntu.

6. Oh ya, saya sedang menyiapkan notifikasi untuk Zairopray yang mengunakan alarm manager.  Berminggu-minggu juga saya mencari jawapan kerana ianya agak sukar berbanding fungsi-fungsi yang lain dan merupakan satu-satunya fungsi penting yang masih belum wujud dalam Zairopray.

7. Notifikasi ini tidak akan refresh setiap seminit. Ia juga beroperasi secara luar talian. Ini memberikan keselesaan kepada pengguna dan boleh beroperasi dengan kadar penjimatan penggunaan bateri.

8. Mungkin ada aplikasi yang lebih baik daripada Zairopray. Terpulang kepada anda untuk memilih mana yang terbaik untuk anda gunakan.

9. Saya tidak bercadang untuk membuat aplikasi baru. Kalau ada pun adalah kemaskini untuk 4 aplikasi yang telah saya buat itu.

10. Tahun ini sebenarnya untuk saya membuat Zairotask dengan terperinci. Akan tetapi terdapat beberapa masalah semasa pembangunan menyebabkan saya terus menyepi daripada membuatnya untuk suatu masa yang panjang. Namun ianya sudah sedia digunakan setakat mana fungsi-fungsinya yang ada sekarang.

#zairo