Sunday, April 28, 2013

378. Back to Base

1. Saya baru selesai memasang dan ubahsuai Ubuntu 13.04 pada laptop saya. Ianya sedikit kepayahan kerana mulanya saya memasang Lubuntu 13.04 secara tingkatnaik daripada dalam talian.

2. Setelah selesai proses pemasangan, didapati saya tidak berjaya log masuk menerusi LXDM. Tukar kepada LightDM juga lagi teruk kerana tidak keluar skrin login.

3. Jenuh juga saya mencari penyelesaian menerusi telefon pintar kerana sudah tidak boleh masuk dalam desktop kecuali di terminal sahaja yang boleh menerusi CTRL-ALT-F2 di mana login pengguna adalah berjaya. Ini bermakna ada masalah dengan LXDM.

4. Akhirnya saya mengambil keputusan memasang Ubuntu-Desktop.
$ sudo apt-get install ubuntu-desktop.
$ sudo reboot
dan sangkut juga di LXDM. Saya tekan masuk ke terminal menerusi CTRL-ALT-F2 dan menaip
$  ls -ld $HOME $HOME/.dmrc
$  chmod og-w $HOME $HOME/.dmrc
$  ls -ld $HOME $HOME/.dmrc
$ startx
lalu berjaya masuk ke desktop. Alhamdulillah.

5. Setelah itu saya membuang aplikasi LightDM, LXDM dan LXDE  kerana saya hanya mengunakan satu Desktop Manager(UNITY + GNOME2) dan satu Display Manager(GDM).
$ sudo apt-get install gdm
$ sudo apt-get remove lightdm
$ sudo apt-get remove lxdm
$ sudo apt-get remove lxde
$ sudo apt-get autoremove

6. Saya tidak pernah mengunakan Unity secara teliti dan hanya pernah guna di Virtualbox. Rupanya Unity ini sangat menarik dan ramah pengguna. Saya rasa keselesaan itu daripada pertama kali mengunakannya.

7. Kali ini saya memasang Ubuntu lebih awal berbanding versi lepas yang saya pasang pada bulan Februari 2012 yang lalu. Ini kerana saya bercuti selama 2 hari minggu depan dan ada masa lebih untuk memperbetulkan sekiranya masalah berlaku semasa pemasangan.

8. Saya suka dengan Terminal pada Ubuntu kerana boleh buat transparent background dengan mudah pada preference. Terminal pada Lubuntu, transparent background adalah wallpaper desktop dan bukan aplikasi di bawah terminal.

9. Ikon default pada Ubuntu lebih besar berbanding Lubuntu. Dash sangat selesa digunakan untuk membuka aplikasi-aplikasi dan folder.

10. Syukur tidak ada aplikasi yang terjejas teruk semasa menaiktaraf Ubuntu. Ini sangat penting kerana jika perlu pasang semula setiap 6 bulan daripada baru sangatlah tidak ramah pengguna.

p/s Masalah shutdown kadang-kadang loading tidak henti-henti kerana masalah gnome2 permission diatasi dengan arahan berikut:
$ chown -hR $USER .gnome2/
$ chown -hR $USER .gnome2_private/

Untuk dapatkan semula scroll bar tanpa overlay
$ gsettings set com.canonical.desktop.interface scrollbar-mode normal
Untuk kembali ke default scroll bar
$  gsettings reset com.canonical.desktop.interface scrollbar-mode

#zairo