Monday, September 2, 2013

386. Think Before You Overtake

1. Bulan ini saya masih belum menulis, hu2. Kalau boleh memang ingin menulis setiap minggu malahan setiap hari. Akan tetapi terdapat kekangan masa dan juga pengisian juga perlu mantap. Kalau tidak ianya hanyalah umpama melepaskan batuk di tangga.

2. Satu aplikasi yang menarik ingin saya kongsikan adalah Gravity Screen untuk tutup skrin secara automatik apabila diletakkan di dalam poket atau pun diletakkan di atas meja. Apabila mengeluarkan daripada poket dan juga memegang telefon pintar daripada atas meja, ianya akan secara automatik buka skrin. Sebelum ini saya mengunakan  aplikasi Ultimate On Off, juga menarik cuma memerlukan menekan butang pada skrin.

3. Saya bercadang untuk memperlahankan rentak dalam mengemaskini aplikasi Android untuk memberi laluan kepada perkara-perkara lain yang lebih penting. Namun fungsi masjid berhampiran dan kemaskini Zairoute juga Zairotask akan dibuat apabila sampai masa yang sesuai. Bukan janji tapi akan diusahakan, InsyaAllah.

4. Selamat hari lahir kepada Fina Fedora yang banyak membantu melaporkan ralat pada Zairopray sehingga ianya menjadi lebih baik seperti sekarang.

5. Perkara yang kurang selesa pada aplikasi-aplikasi berikut:
a. Whatsapp mempunyai mesej pada notifikasi yang tidak akan hilang walau pun dibuang sehingga anda membaca mesej tersebut.
b. KakaoTalk mempunyai popup message yang akan keluar jika terdapat mesej baru.
c. Line sarat dengan pelbagai permainan dalam aplikasi yang memberatkan aplikasi secara keseluruhan.
d. Wechat mempunyai loading screen yang memenuhi skrin.
e. FaceBook mengelirukan jika ada rakan anda yang lebih daripada seorang mempunyai nama yang sama.
f. Twitter mempunyai imej yang perlu dibuka pada pelayar jika muatnaik tanpa mengunakan imej rasmi daripada Twitter.
Walau bagaimana pun, semua aplikasi ini memberikan inspirasi kepada para pembangun aplikasi untuk menghasilkan aplikasi-aplikasi yang terbaik dan disukai ramai. Ia juga membolehkan para pengguna bertukar-tukar maklumat dengan lebih mudah dan moden.


#zairo