Thursday, June 25, 2015

409. A Bug's Live

Ubuntu Desktop 14.04 LTS beberapa ralat pada bahagian asas agak mendukacitakan yang untuk pengguna baru mungkin menyebabkan mereka menjadi putus asa atau pun kecewa. Untuk pengguna lama Ubuntu pun terkejut juga kerana jarang-jarang berlaku hal begini sejak Ubuntu semakin menjadi semakin baik dari tahun ke tahun. Mungkin pengguna Linux tegar sudah biasa dengan situasi begini dan biasanya hal begini sudah dilaporkan di dalam laporan ralat dan sudah ada 'workaround' sebelum ianya dibaiki dalam kemaskini berikutnya.

1. Ralat pada wireless di mana tiada sambungan Internet. 'Workaround' adalah larikan pada startup atau pun letak pada .~/.bashrc. Kalau mengunakan bashrc, kemudian larikan . ~/.bashrc dan tekan i.
alias i='sudo modprobe -r ideapad-laptop'

2. Ralat pada sambungan lebih daripada satu monitor di mana ia seolah-olah tidak menyimpan data yang disimpan sebelumnya. 'Workaround' adalah larikan pada startup atau pun letak pada .~/.bashrc. Kalau mengunakan bashrc, kemudian larikan . ~/.bashrc dan tekan i2.
alias i2='xrandr --output LVDS --pos 1920x0 --output CRT1 --pos 0x0'

3. Ralat yang lain seperti Google Hangout yang apabila dibuka dalam Chrome maka butang klik pada menu untuk ikon Chrome tidak berfungsi. Hanya klik kanan sahaja yang berfungsi namun ianya tidak ramah pengguna jika mengunakannya secara kerap. Masalah ini, buat masa ini saya gunakan daripada email berbanding icon Google Hangout.

4. Ralat pada Android Studio di mana popup pengurus fail terbuka tidak berhenti-henti. 'Workaround' adalah larikan
$ IBUS_ENABLE_SYNC_MODE=1 ibus-daemon -xrd
sebelum buka aplikasi Android Studio

Itu antara ralat yang saya terkesan. Mungkin ada lagi ralat yang lain namun Ubuntu masih lagi merupakan sistem pengoperasian yang sangat menarik untuk digunakan. Itulah Ubuntu.

#zairo