Sunday, September 20, 2015

414. Jawi Kufi Converter

1. Typeface Jawi Kufi sudah pun berjaya disiapkan dan sudah pun versi 1.2, Alhamdulillah.

2. Membangunkan typeface juga seperti membangunkan aplikasi yang memerlukan penambahbaikan dari semasa ke semasa sehingga ianya benar-benar lengkap.

3. Saya juga baru memulakan aplikasi menukar Rumi ke Jawi Kufi mengunakan PHP. Ini dibuat kerana Jawi converter yang ada sekarang secara dalam talian dan Android terdapat banyak kesilapan dan tidak dapat menukar banyak perkataan. Jadinya saya cuba membuat sendiri manalah tau boleh membuat lebih baik daripada yang ada sekarang.

4. Aplikasi menukar Jawi daripada UKM tidak dapat dicapai (blank page) dan ia merupakan antara aplikasi menukar Jawi yang terbaik setakat ini.

5. Kebanyakan aplikasi tidak dapat menukar nama mungkin kerana ianya mengunakan kamus di mana nama kebiasaannya tidak terdapat dalam kamus.  

6. Saya mengunakan beberapa peraturan dalam Jawi yang mengunakan suku kata seperti dalam Bahasa Melayu dan terdapat juga beberapa kekangan yang perlu diambil kira supaya ianya mengikut kehendak apa yang terdapat dalam Jawi masa kini.

7. Di Malaysia, cara menulis Jawi disusun oleh Zaaba pada tahun 1949 dan ianya disemak semula pada tahun 1986 oleh pihak berwajib yang menjadikan ia sebagai tatacara penulisan Jawi sekarang.

8. Ada pihak mengatakan cara penulisan Zaaba lebih mudah difahami oleh orang yang baru belajar Jawi.

9. Pada saya, mengunakan teknologi yang ada sekarang, aplikasi menukar Rumi ke Jawi dapat dibangunkan untuk memudahkan kita menulis Jawi dengan betul dan cepat seterusnya belajar memahaminya.

10. Saya masih belum memutuskan untuk melancarkan aplikasi secara web atau pun aplikasi telefon pintar Android akan tetapi yang paling penting adalah menyiapkannya secara lengkap supaya ianya dapat digunakan secara sepatutnya apabila siap nanti.

11. Salah satu kelebihan Jawi Kufi Converter adalah ia terus mengubah kepada huruf jawi dalam bentuk kufi free flow, iaitu bentuk asas huruf-huruf kufi.

#zairo