Sunday, September 6, 2015

413. Kufi Typeface Revisited

1. Banyak perkara tergendala disebabkan faktor-faktor tertentu salah satunya adalah typeface kufi. Sekitar Jun 2014 saya sudah memulakan membuat typeface kufi namun menemui kegagalan pada kerning dan ligature lalu saya menghentikan pembangunan serta-merta.

2. Untuk tahun 2015 saya menyiapkan aplikasi Zairopray sehingga ada formula dan azan lalu saya seterusnya melihat semula kepada semua projek lain yang tergendala salah satunya adalah typeface kufi.

3. Typeface kufi rumi sudah saya muat naik di www.fontspace.com/psudo/zairo dan setakat hari ini sudah 100 orang memuat turun font tersebut. Saya juga meletakkan typeface kufi rumi di github.com/zairochess/kufi-font yang merupakan perkongsian pertama saya di github. Mungkin selepas ini saya akan banyak berkongsi kod di github jika berkelapangan, InshaAllah.

4.  Saya baru menyambung semula typeface kufi dan setelah mengemaskini FontForge kepada versi terkini iaitu Aug 2015 didapati kerning dan ligature sudah berjaya disiapkan. Saya juga membuat beberapa kemaskini pada typeface kufi untuk menjayakan kerning dan ligature. Alhamdulillah, banyak bantuan daripada rakan-rakan juga bantuan daripada Type 3.2 yang saya membeli font editor tersebut terima kasih saya ucapkan.

5. Kehadiran typeface Product sans daripada Google yang digunakan dalam logo Google menyemarakkan lagi semangat saya untuk menyiapkan typeface kufi yang tergendala selama setahun lebih.

6. Pemahaman dalam mengunakan sesuatu aplikasi sangat penting sebelum dapat mengunakannya dengan baik. FontForge sangat lengkap seperti pengubah font komersial akan tetapi untuk mengunakannya agak mengelirukan kepada pemula. Namun pujian dan penghargaan harus diberikan kepada pembangun asal, George Williams dan juga para pembangun seterusnya yang meneruskan legasi beliau dalam menjadikan FontForge agar terus dapat digunakan oleh para pembangun typeface.

7. Versi Aug 2015 sudah menampakkan antaramuka yang lebih cantik berbanding sebelum-sebelumnya. Cuma ianya boleh diperkemaskan lagi untuk menjadikan ianya lebih mudah difahami dan digunakan terutama kepada pengguna baru.

8. Minat saya terhadap font dan typeface bermula selepas saya mempelajari kufi. Terfikir saya alangkah mudah membuat kufi linear jika terdapat typeface yang dibuat untuk menyokongnya. Maka terhasilah typeface kufi rumi dan selepas ini InsyaAllah akan saya siapkan typeface kufi.

#zairo