Friday, November 13, 2015

418. Twenty 16

1. Tahun 2015 boleh dikatakan tahun cemerlang untuk saya, Alhamdulillah. Banyak perkara yang telah berjaya disiapkan untuk tahun ini sahaja dengan bantuan daripada pelbagai pihak juga dan terima kasih banyak-banyak saya ucapkan dan semoga anda semua hidup bahagia dan diberkati.

2. FONT ZAIRO disiapkan pada tahun 2014 namun mula diletakkan di Fontspace.com dan Github.com pada tahun 2015.

3. FONT JAWI KUFI yang agak mencabar untuk disiapkan akhirnya berjaya disempurnakan dan sesuai digunakan untuk Linux, Mac OS dan Windows di dalam Libre Office, MS Word, Notepad dan lain-lain.

3. Zairopray dengan fungsi AZAN yang mendapat permintaan ramai berjaya disiapkan dengan 10 saat bunyi beduk bagi memberikan masa yang mencukupi untuk mematikan bunyi jika berada di tandas. 

4. Zairopray dengan FORMULA waktu solat untuk digunakan di luar negara berjaya dimasukkan dan dikuasakan oleh praytimes.org.

5. Zairotask dengan modul SALASILAH KELUARGA yang masih boleh ditambah baik pada masa hadapan.

6. Zairotask dengan data KAMUS sebanyak 2801. Walau bagaimana pun data sebanyak 20k masih tertangguh.

7. Membeli LAPTOP BARU, Lenovo berbanding Fujitsu pada tahun-tahun sebelumnya. Harga dalam RM1.2k sahaja.

8. Berjaya MEMASANG ARCH LINUX dan didapati saya lebih berminat dengan Ubuntu kerana saya sudah terbiasa dengan Ubuntu dan juga Ubuntu lebih popular.

9. JAWI KUFI CONVERTER masih dalam penyiapan namun ianya sudah menampakkan hasil seperti yang dijangkakan, Alhamdulillah.

10. Zairoute Evo 4.0 berjaya disiapkan dalam lebih kurang 4 hari sahaja mengunakan PHP berbanding Java Android sebelumnya. Akan diletakkan dalam production server nanti. Sekarang masih berada di dev server dengan Jawi Kufi Converter. Ciri baru Zairoute Evo adalah tempoh masa dan juga kemaskini untuk arah laluan.

11. Untuk tahun 2016 seperti akan menyiapkan perkara yang masih belum selesai seperti Jawi Kufi Converter dan Kamus BM-BI 20k data. Lain-lain akan difikirkan apabila sampai waktunya.

#zairo