Thursday, December 1, 2016

434. Twenty 17

1. ماچم بياسا ڤڠهوجوڠ تاهون ادله نتري اونتوک ساي روموسكن اڤ يڠ تله دبوات سڤنجڠ تاهون اين 2016.

2. ممبلي موتو جي4 نامون ماسيه بلوم منداڤت نوݢت. ساي جوݢ ممبليچاسيڠداريڤادا لازادا يڠ برهرݢ چوما ارعيم23 ترماسوقصيڤڤيڠ.

3. جاوي کوفي چونۏرتر ادله تيما ساي ڤد تاهون 2016. اياڽ باڽق تله دسياڤكن, الحمدلله. نامون ماسيه باڽق لاݢي يڠ ڤرلو دسياڤكن اونتوک منجاديکنڽ اياڽ بنار-بنر برمکنا, ان شاءالله.

4. کاموس بم-بي 20کي دات تله ساي اوڤه اورڠ لاءين بواتكن دات تاڤي تق ڤستي سجاءوه مان دأ تله سياڤكن. نق كنافوللوو اوڤني.

5. اول تاهون اين ڤينده ک تمڤت کرجا بارو. سديکيت برماسله ڤد اولڽ کران ڤڠتاهوان چودأݢنيتر ساي کورڠ دڤرلوكن د ڤاسرن کران لاراۏل لبيه منداڤت تمڤت رات-رات شاريکت ايت لالو ساي ڤون مماسوکي لاتيهن لاراۏل سلام 2 هاري دان الحمدلله سوده بوليه مڠݢوناكن لاراۏل دڠن باءيک جوݢ بنتوان يڠ باڽق درڤد راکان-راكن ايت. تريما کاسيه باڽاک-باڽق اتس بنتوان. سموݢ کالين برجاي دالم كهيدوڤن ماسيڠ-ماسيڠ, ان شاءالله.

6. ساي ممڤرکمسكن ڤڠتاهوان دالم کيوب روبيک. سوده ببراڤ تاهون لڤس ساي ممڤلاجاري روبيک نامون ماسيه بلوم برجاي مناونڽ. سهيڠݢ ساتو کتيکا انق ساودارا ساي ممينتا ساي مڽلسايكن روبيکڽ, ساي ترفيکير ڤولا بهاوا ساي ڤرنه ممڤلاجاري روبيک دان بوليه مڽلسايكن روبيک تاڤي دڠن مليهت نوتا. ساي راسكن ساي ڤرلوكن لبيه لاتيهن دان تقنيک يڠ بتول دان ممڤو اونتوک مڽلسايكن روبيک تنڤا مليهت نوتا. هاسيلڽ ساي برجاي مڽلسايكن روبيک د باوه 2 مينيت سباݢاي ماس ترباءيک والاو ڤون ساسرن ادله د باوه 1 مينيت. باوه 1 مينيت 57 سعات هاڽ برجاي دڤرولهي سکالي دان اياڽ ادله ناسيب سمات-مات.

7. ترداڤت جوݢ ببراڤ مودول دالم زايروتاسک يڠ دبوات ڤد تاهون اين سڤرتي مودول کلکولاتور اسس دان ڤڠوبه کوفي

8. اڤليکاسي زايروڤري جوݢ دتمبه دڠن ڤلباݢاي چيري-چيري بارو انتاراڽ ادله قرءان بوقمارک دان چادڠن سوره دالم صلاة مڠيکوت هاري دان وکتو.

9. ترداڤت جوݢ اڤليکاسي يڠ ساي ترڤکسا ݢوݢوركن ايايتوياي زايروت. مودول مسجيد برهمڤيرن دان کالندر دالم زايروڤري جوݢ دکلواركن. اين دسببكن اوله ڤنومڤوان لبيه تراره کڤد مودول جاوي کوفي يڠ ممرلوكن فوکوس دان ماس يڠ لبيه.

10. تيدق سموا مودول کيت داڤت ݢيلڤكن کران كکڠن ماس. تمبهن ڤولا اين سموا دلاکوكن د لوار وکتو کرجا دان مروڤاكن هوبي سمات-مات. نامون ايت بوکنله الاسن اونتوک تيدق ممبريكن هاسيل يڠ برکواليتي دان برݢونا کڤد ݢولوڠن ساسر يڠ ترتنتو.

زايرو 


1. Macam biasa penghujung tahun adalah entri untuk saya RUMUSKAN apa yang telah dibuat sepanjang tahun ini (2016).

2. Membeli MOTO G4 namun masih belum mendapat Nougat. Saya juga membeli casing daripada Lazada yang berharga cuma RM23 termasuk shipping.

3. JAWI KUFI CONVERTER adalah tema saya pada tahun 2016. Ianya banyak telah disiapkan, Alhamdulillah. Namun masih banyak lagi yang perlu disiapkan untuk menjadikannya ianya benar-benar bermakna, InsyaAllah.

4. KAMUS BM-BI 20k data telah saya upah orang lain buatkan data tapi tak pasti sejauh mana dia telah siapkan. Nak kena follow up ni.

5. Awal tahun ini pindah ke tempat kerja baru. Sedikit bermasalah pada awalnya kerana pengetahuan CodeIgniter saya kurang diperlukan di pasaran kerana Laravel lebih mendapat tempat rata-rata syarikat IT lalu saya pun memasuki latihan Laravel selama 2 hari dan Alhamdulillah sudah boleh menggunakan LARAVEL dengan baik juga bantuan yang banyak daripada rakan-rakan IT. Terima kasih banyak-banyak atas bantuan. Semoga kalian berjaya dalam kehidupan masing-masing, InshaAllah.

6. Saya memperkemaskan pengetahuan dalam KIUB RUBIK. Sudah beberapa tahun lepas saya mempelajari Rubik namun masih belum berjaya menawannya. Sehingga satu ketika anak saudara saya meminta saya menyelesaikan Rubiknya, saya terfikir pula bahawa saya pernah mempelajari Rubik dan boleh menyelesaikan Rubik tapi dengan melihat nota. Saya rasakan saya perlukan lebih latihan dan teknik yang betul dan mampu untuk menyelesaikan Rubik tanpa melihat nota. Hasilnya saya berjaya menyelesaikan Rubik di bawah 2 minit sebagai masa terbaik walau pun sasaran adalah di bawah 1 minit. Bawah 1 minit (57 saat) hanya berjaya diperolehi sekali dan ianya adalah nasib semata-mata.

7. Terdapat juga beberapa modul dalam Zairotask yang dibuat pada tahun ini seperti modul KALKULATOR ASAS dan PENGUBAH KUFI

8. Aplikasi Zairopray juga ditambah dengan pelbagai ciri-ciri baru antaranya adalah QURAN BOOKMARK dan cadangan surah dalam solat mengikut hari dan waktu.

9. Terdapat juga aplikasi yang saya terpaksa gugurkan iaitu ZAIROUTE. Modul masjid berhampiran dan kalendar dalam Zairopray juga dikeluarkan. Ini disebabkan oleh penumpuan lebih terarah kepada modul Jawi Kufi yang memerlukan fokus dan masa yang lebih.

10. Tidak semua modul kita dapat gilapkan kerana kekangan masa. Tambahan pula ini semua dilakukan di luar waktu kerja dan merupakan hobi semata-mata. Namun itu bukanlah alasan untuk tidak memberikan hasil yang BERKUALITI DAN BERGUNA kepada golongan sasar yang tertentu.

#zairo