Saturday, December 28, 2019

468. Schedule and Calendar

1. Versi percuma untuk aplikasi Mujur, Planner dan Jawi Transliterasi sudah ditamatkan untuk memberi ruang kecepatan dan keselesaan kepada pembangun untuk fokus kemaskini kepada satu-satu aplikasi tanpa mengemaskini 2 aplikasi berbeza untuk 1 fungsi yang sama.

2. Jawi Pro sedang mengalami penambahbaikan dari segi kesilapan ejaan dari semasa ke semasa manakala Mujur Bulet Journal sedang ditambahbaik untuk memberikan keselesaan kepada pengguna dari semasa ke semasa.

3. Dalam Mujur Planner sebelum ini ada 4 log iaitu
a. Daily Logs
b. Weekly Logs
c. Monthly Logs
d. Future Logs.

4. Kemudian saya menambah 2 log baru iaitu
a. Fortnightly Logs
b. Yearly Logs.

5. Hasil pengamatan saya, log yang terlalu banyak menyukarkan membuat pilihan untuk log yang ingin digunakan setiap masa dan ketika. Lalu datang idea baru yang lain iaitu menghasilkan satu log rumusan dan satu log perincian.

6. Maka terhasil Schedule dan Calendar menggantikan semua log yang ada di mana Schedule akan memaparkan task dan event untuk setahun manakala Calendar memaparkan data yang sama tapi dalam format kalendar.

7. Sebelum ini saya banyak menggunakan log mingguan sebagai rutin untuk semakan tugasan yang sedang dan akan dibuat. Akan tetapi ada ketika memerlukan log 2 minggu. Akhirnya saya membuat keputusan bahawa setiap log memerlukan sekurang-kurangnya setahun untuk membolehkan ia mengisi semua log harian, mingguan, 2 minggu, bulanan dan sebagainya.

8. Tugas untuk menambahbaik juga menjadi lebih mudah kerana tidak ada banyak antaramuka yang perlu dikemaskini.

9. Sekarang dalam Mujur Planner mempunyai 3 log sahaja iaitu
a. Agenda - semua task dan event. Mudah untuk merancang semula tugasan yang telah lepas.
b. Schedule - task dan event semasa dan akan datang. Mudah untuk melihat tugasan semasa dan akan datang untuk semakan.
c. Calendar - task dan event semasa dan akan datang dalam format kalendar. Mudah untuk melihat tarikh dan hari untuk masukan baru.

10. Buku Planner analog saya gunakan untuk tugasan kerja. Untuk semua senarai tugasan peribadi, kerja dan lain-lain ada disimpan dalam Mujur Planner untuk mudah diperhatikan kerana sentiasa dibawa ke mana-mana berbanding Buku Planner yang hanya dibawa semasa waktu kerja.

11. Apa perkara yang ada dalam Mujur Planner? Banyak yang boleh dimasukkan seperti senarai barang untuk dibeli, perjumpaan dengan keluarga dan rakan-rakan, lokasi geokod, peringatan, hutang / pinjaman yang perlu dibayar, hutang / pinjaman yang akan diterima, bayaran bil, tarikh luput barang, tarikh akhir tugasan dan banyak lagi.

12. Terdapat 10 kategori dalam Mujur Planner yang merangkumi semua bidang iaitu
a. Business
b. Contact
c. Due and Expiry
d. Event
e. Expense
f. Groceries
g. Home
h. Idea
i. Interest
j. Personal

#zairo