Saturday, February 19, 2011

316. Something in the Way

1. N900 dikatakan telefon bimbit terbaik yang pernah dihasilkan oleh Nokia setakat ini. Ianya direka khas untuk para geek IT yang kerap mengunakan terminal untuk kerja2 teknikal.

2. Hasil kejutan Jumaat 2 minggu lepas, kini Nokia mempunyai 3 sistem pengoperasian iaitu Symbian, Meego dan Windows Phone. Untuk rekod sebelum ini Nokia mempunyai 2 sistem pengoperasian iaitu Symbian untuk 'low end ' dan 'middle end device' manakala Meego untuk 'high end device'.

3. Nokia juga mempunyai banyak bahasa pengaturcaraan dan bingkai kerja untuk membangunkan aplikasi telefon bimbit seperti Qt, Qt WRT, Qt QML, Carbide, GTK+, Python, dll. Ketidakfokusan ini sedikit sebanyak memberi kebebasan kepada para pengaturcara akan tetapi menyebabkan kematangan bingkai kerja agak kureng.

4. Walau apa pun hala tuju Nokia selepas ini, aplikasi sumber terbuka tidak pernah lenyap di muka bumi kerana akan sentiasa ada cabang yang bakal direka oleh para pembangun sistem demi kelangsungan masyarakat sejagat.

5. Nampaknya kebelakangan ini saya banyak bercerita pasal Nokia dan N900. N900 adalah telefon bimbit pertama di dunia yang betul2 menyamai konsep sumber terbuka Linux.

6. Saya telah mengeyorkan kepada rakan2 sebelum saya membeli N900. Selepas membelinya, saya mendapati ianya amat baik dan mempunyai fungsi yang hampir sama dengan laptop kecuali skrinnya yang lebih kecil. Hingga kini saya masih mengesyorkan kepada rakan jika ada yang berminat membelinya.

7. Mengikut konsep sumber terbuka, sistem pengoperasian boleh ditingkat naik secara percuma. Kebiasaannya tidak perlu menukar perkakasan akan tetapi akan sampai masa perlu juga menukar perkakasan untuk mendapatkan ciri2 terbaru yang ditawarkan. Ini memberi lebih nilai kepada para pengguna.

8. Esok saya akan memasang Linux Lubuntu untuk PC rakan saya. Tidak ada masa yang cukup untuk mengkaji distro lain. Hasil laporan akan dikemaskini untuk entry blog berikutnya.

9. Ya agak sibuk dua tiga menjak ni tapi agak menarik mengekalkan kemaskini blog setiap minggu.

10. Banyak yang perlu dipelajari dalam proses menyiapkan kerja. Semoga dapat mengapai semua azam dan impian saya untuk tahun ini yang hanya terlakar secara jelas di kotak minda ini.

#zairo