Saturday, February 5, 2011

314. Hanyut

Kali ini saya hendak senaraikan apa yang saya maksudkan bahawa N900 hampir sama dengan ciri2 yang ada pada Iphone 4. Saya tidak bercakap sambil lewa tetapi telah membuat kajian tentang apa yang ditawarkan oleh Iphone 4 yang tiada dalam model2 sebelumnya.

1. Camera 5MP dalam N900. 3.2MP pun gambar sudah jelas maka 5MP lebih menarik untuk digunakan.

2. Menu disusun dalam kumpulan. N900 tidak memerlukan model baru tetapi model sedia ada ditambahbaik dengan ciri ini untuk memudahkan mencari aplikasi yang ingin digunakan.

3. 'Multi-tasking' di mana aplikasi bukan 'default' boleh juga dibuka secara serentak.

4. Facetime melalui wifi dan Skype melalui wifi dan broadband oleh Iphone manakala N900 boleh 'video call' melalui Skype dan GTalk mengunakan wifi dan broadband.

5. Kalau Iphone ada Momento untuk diari offline, N900 ada MaStory untuk kemaskini blog online.

6. Terminal untuk SSH, RDesktop, VNC dan FTP tanpa 'jailbreak'. Iphone 4 memerlukan 'jailbreak' untuk capaian tersebut.

7. Aplikasi GPS dalam Iphone ada Google Map manakala dalam N900 ada Ovi Map. 'Turn by turn direction' dan 'voice direction' sedang giat dilaksanakan oleh komuniti untuk N900.

8. Aplikasi catur dalam Iphone ada banyak seperti Shredder, Fritz, ChessGenius, Hiarcs, dll. N900 ada default chess, Eboard dan terbaru sedang dalam proses pembikinan adalah ChessGenius.

9. Pelayar berskala penuh maka aplikasi seperti twitter, facebook dan email boleh dibuka mengunakan pelayar selain boleh juga digunakan aplikasi client seperti email dan TwimGo.

10. Apa sahaja aplikasi pihak ketiga boleh dibangunkan tanpa batasan bergantung kepada kreativiti para pembangun. Aplikasi N900 yang mengunakan sistem pengoperasian Maemo boleh dibangunkan mengunakan Qt, Qt WRT, Qt QML, Python, Carbide atau GTK+.

11. RAM 1GB dan cakera keras berkapasiti 32GB. N900 boleh dipasang memori luar 16GB namun kegunaaannya lebih kepada untuk memasang lebih daripada satu sistem pengoperasian.

Saya sangat menghormati para pembangun Iphone yang bertanggungjawab menjadikan dunia IT menjadi kegilaan ramai terutamanya telefon bimbit yang telah ditingkatkan menjadi hampir seperti PC. Dalam masa yang sama kita memerlukan telefon bimbit yang lebih dekat dengan komuniti dan sumber terbuka seperti yang ada pada N900 dan ini mewujudkan persaingan yang sangat sihat.

#zairo

*updated from N900 using MaStory