Monday, February 13, 2012

337. Freeware

Zairoliday sudah ditambah dengan cuti sekolah. Rasanya sudah lengkap sudah apa yang ingin dibuat untuk Zairoliday. Mungkin ada lagi tambahan boleh dibuat tapi ianya adalah ciri-ciri yang bagus jika ada dan tidaklah menjadi satu kemestian.

Zairoute menyediakan komuter, LRT, monorail dan ERL iaitu 4 daripada 8 jenis pengangkutan yang boleh digunakan iaitu teksi, bas, kapal terbang dan pengangkutan sendiri.

Saya juga ada membuat Zairopray iaitu waktu solat yang menarik data daripada e-solat.gov.my. Sudah ada 4 aplikasi di Android Market mengunakan konsep yang sama. Saya membuatnya untuk mempelajari beberapa perkara dalam aplikasi Android. Ianya hampir siap dan jika saya berpuas hati dengan hasilnya baru dimasukkan dalam Android Market, kalau tidak mungkin untuk kegunaan saya sahaja, hu2.

Itu aplikasi ketiga saya untuk Android. Aplikasi keempat masih belum dimulakan dan merupakan aplikasi utama saya untuk tahun ini. Setahun untuk 2 aplikasi adalah mencukupi memandangkan saya buat untuk suka-suka disamping mempelajari kaedah-kaedah pengatucaraan untuk aplikasi Android.

Ada juga bertanya kenapa saya tidak membuat aplikasi berbayar. Saya lebih selesa membuat aplikasi percuma memandangkan tidak ramai pun yang memuat turun. Jika ramai pun memuat turun saya lebih suka membiarkan ianya percuma, hu2. Bagi saya, saya banyak terhutang budi dengan teknologi sumber terbuka. Ini salah satu cara yang boleh saya sumbangkan untuk sumber terbuka. Walhal saya belum bersedia memberikan kod saya secara terbuka pun dah hanya memberikannya secara freeware. Sekurang-kurangnya dapat memberikan manfaat kepada yang mengunakan aplikasi-aplikasi tersebut.

Oh ya, terpaksa KIV untuk membetulkan Android ICS kerana ianya error pada ICS yang tidak menyokong Javascript dan Jquery untuk fungsi-fungsi tertentu.

#zairo