Monday, September 17, 2012

355. Finding Nexus

1. Model Nexus agak sukar dicari kerana tidak semua kedai-kedai telefon bimbit menjualnya. Daripada berbelas-belas kedai telefon bimbit yang saya kunjungi hari ini, saya menjumpai 4 sahaja kedai yang menjual Galaxy Nexus. Obsolete model katanya. Ada kata stok lama. Namun bagi saya model Nexus sangat sesuai untuk pembangun Android kerana mereka tidak memerlukan telefon bimbit terkini dengan fungsi bagai. Asalkan dapat mengunakan OS terkini dan ada fungsi-fungsi tertentu seperti NFC adalah memadai.

2. Harga yang ditawarkan dalam lingkungan RM1148 hingga 1500++. Saya memilih untuk membeli di kedai yang menawarkan RM1148 dan trade-in Galaxy W dengan harga RM300.

3. Ini bermakna saya telah membeli 4 telefon bimbit Android versi 2.1 (Sony Xperia X8) , 2.2 (Samsung Galaxy Ace), 2.3 (Samsung Galaxy W) dan 4.0 (Samsung Galaxy Nexus).

4. Semasa saya membeli telefon Nexus, didapati ramai juga membeli Galaxy SIII. Ada juga membeli Galaxy Note. Galaxy SIII merupakan salah satu model paling laris daripada Samsung. Penangan Jelly Beans begitu menarik perhatian ramai pembeli.

5. Terima kasih kepada rakan saya, Li kerana  sanggup menemani untuk membuat tinjauan ke beberapa kedai.

6. Model Galaxy Nexus sudah hampir tiada di pasaran. Jika anda berminat untuk membelinya, sila dapatkan di pasaran dalam masa terdekat sebelum kehabisan stok.
Saya mendapat maklumat kedai daripada mudah.my. Saya lebih suka COD berbanding membeli secara pos kerana tidak dapat dipastikan kesahihan akan dapat barang yang dipesan kecuali kedai tersebut telah anda benar-benar kenal.
 
7. Untuk kali pertama perlu charge selama 6 jam untuk memastikan bateri dapat jangka hayat bateri dapat digunakan untuk jangka masa lebih lama.

8. Free gift yang diberikan adalah pen drive dan getah untuk penahan telefon apabila diletakkan sandar contohnya menonton YouTube atau movie.

9.  Perbezaan ketara antara Galaxy Nexus dan Galaxy W adalah memori dalaman iaitu 16GB untuk Galaxy Nexus berbanding 1.7GB untuk Galaxy W. Selain itu RAM Galaxy Nexus adalah 1GB manakala Galaxy W adalah 512MB. Manakala Pemproses Galaxy Nexus adalah dual core 1.2GHz manakala Galaxy W adalah single core 1.4GHz.

10. Perbezaan ketara antara Galaxy Nexus dan Galaxy SIII adalah Galaxy Nexus mempunyai pemproses dual core 1.2GHz manakala Galaxy SIII adalah quad core 1.4Ghz.
 

#zairo