Friday, November 8, 2013

389. i3 Tiling Window Manager

1. Satu perkara yang menarik adalah mengunakan kekunci sepenuhnya atau pun hampir sepenuhnya berbanding tetikus dan touchpad bagi mempercepatkan proses menyiapkan tugasan.

2. Untuk menukar daripada satu skrin kepada skrin yang lain sukar dibuat jika tidak mengunakan workspace. Dalam Linux, untuk pergi ke workspace yang lain adalah CTRL+ALT+<right arrow> berbanding mengunakan i3 yang mengunakan mod+<num>. Cara i3 adalah lebih ramah pengguna kerana hanya mengunakan 2 kekunci shortcut.

3. i3 adalah ringkasan kepada Improved Tiling Manager yang mempunyai 3 i pada namanya. i3 adalah salah satu daripada banyak Tiling Window Manager yang boleh dipasang pada Linux sedia ada.

4. Bluetile merupakan Tiling Window Manager di dalam Window Manager sedia ada seperti LXDE, XFCE, GNOME dan KDE. Pada mulanya saya memasang i3 namun agak sukar digunakan bagi pemula. Lalu saya memasag Bluetile dan daripada situ baru saya dapat mengunakan shorcut pada i3 dengan sebaik-sebaiknya.

5. Workspace harus digunakan untuk memudahkan pergi terus ke skrin tertentu seperti Web, Pengubah Teks, Terminal, PDF dan sebagainya. Terdapat 10 workspace dalam i3 daripada nombor 1 hingga 9 dan 0.

6. Tiling Window Manager biasanya digemari oleh pengguna advance dan juga pembangun aplikasi.

7. Salah satu masalah awal yang saya hadapi semasa baru mengunakan i3 adalah konflik dengan gnome-terminal lalu saya membuang aplikasi tersebut. Kebanyakan aplikasi saya adalah LXDE dan terdapat beberapa aplikasi GNOME. Aplikasi GNOME dipasang semasa saya tidak berjaya login ke dalam Lubuntu 13.04 selepas kemaskini OS dan saya masuk melalui GNOME login screen.

8. i3 amat popular di kalangan pengguna Tiling dalam Linux dan boleh dikatakan Tiling Window Manager paling popular dan terbaik dalam Linux.

9. Bash script digunakan untuk membuka beberapa aplikasi secara automatik selepas membuka laptop dan ini memberikan lebih keselesaan kerana anda tidak perlu membuka aplikasi rutin satu persatu.

10. Do you i3?

#zairo