Monday, April 11, 2016

426. Do you Laravel?

1. Jan 2015 saya mula mempelajari Laravel namun terhenti selepas selesai pemasangan Laravel yang memaparkan landing page Laravel, erk.

2. 5 dan 6 Mac 2016, saya pergi ke bengkel Laravel selama 2 hari dan seterusnya mengunakan Laravel untuk persekitaran kerja.

3. Laravel merupakan bingkai kerja PHP keempat yang saya belajar selepas Symfony, CakePHP dan CodeIgniter.

4. Kalau pengaturcara Symfony ibarat pemuzik, pengaturcara CakePHP seperti chef dan pengaturcara CodeIgniter bak ahli silap mata maka pengaturcara Laravel umpama penulis novel.

5. Laravel dicipta oleh Taylor Otwell pada tahun 2011 dan kini Laravel dianggap sebagai bingkai kerja PHP nombor satu berbanding bingkai kerja yang lain.

6. Masih banyak yang saya perlu belajar dalam Laravel untuk menjadi seorang penulis yang benar-benar memahami apa yang ditulis.

7. Versi semasa Laravel adalah 5 dan versi 4 dan sebelumnya adalah perbezaan yang sangat ketara. Ini merupakan salah satu dilema pengaturcara dimana dalam usaha untuk menjadi pakar bingkai kerja, tiba-tiba perubahan drastik berlaku dan terpaksa bermula semula mempelajari yang baru. Itu belum lagi apabila terpaksa belajar bingkai kerja baru apabil ianya menjadi dominan, tidak boleh tidak, terpaksa mempelajarinya.

8. Belajar merupakan proses seumur hidup dan tiada istilah jalan pintas untuk berjaya. Apa yang ada adalah keazaman dan berusaha gigih di samping doa untuk mencapai impian dan harapan.

9. Oh ya, masa terbaik Rubik saya adalah 1 minit 35 saat. Kalau berjaya menyiapkan di bawah 60 saat macam menarik juga, hihi.

#zairo