Thursday, October 14, 2010

299. CodeIgniter

Ada 4 bingkai kerja utama dalam PHP iaitu Symfony, CakePHP, CodeIgniter dan Zend. Boleh dibuat kesimpulan bahawa dengan mempelajari keempat2 bahasa pengaturcaraan tersebut 8 daripada 10 syarikat IT akan menerima anda bekerja di syarikat tersebut.

Saya pernah mengunakan Symfony dan CakePHP semasa bekerja. Zend akan dipelajari jika berkelapangan. CodeIgniter dulu pernah cuba belajar tapi separuh jalan. Belajar pun sebab dulu ada pergi satu temuduga. Katanya "Awak belajar dulu CodeIgniter dan kemudian baru jumpa saya semula". Beberapa tahun berlalu dan saya masih memandang sepi kepada CodeIgniter kerana kesibukkan kerja mengunakan Symfony dan CakePHP.

Namun sekarang ini saya sedang belajar CodeIgniter. Bagi saya dalam banyak2 bahasa pengaturcaraan CodeIgniter adalah cinta pandang pertama saya. Saya suka dengan pemasangannya yang sangat mudah: hanya copy folder dan konfigurasi pada config folder. Tidak perlu install. Ini yang tidak ada pada Symfony dan CakePHP yang memerlukan install dan konfigurasi bagai.

Walau pun saya mengambil masa yang lama iaitu selepas 2 tahun untuk belajar semula CodeIgniter ianya ada hikmah yang tersendiri. Mungkin saya perlukan timing yang betul untuk memulakan misi besar ini. Belajar bahasa pengaturcaraan tidak semudah yang disangkakan. Perlukan keazaman, disiplin dan ketekunan yang tinggi untuk mengunakan masa yang ada untuk diisi sebaik2nya.

Okay nak sambung belajar CodeIgniter hu2. Harus.

#zairo