Tuesday, October 26, 2010

302. DSLR

1) N900 baru awal pagi tadi dilepaskan patch PR 1.3. Saya pun terus kemaskini untuk 84MB dah didapati lebih pantas kadar pemprosesan semasa lihat gambar, dll.

2) N900 juga mempunyai aplikasi kamera pihak ketiga mirip DSLR iaitu BlessN900 dan FCamera. FCamera menyimpan gambar dalam format data mentah iaitu .dng.

3) Semestinya apa yang boleh dibuat oleh N900 tidaklah sebagus DSLR akan tetapi ianya menghasilkan gambar yang berkualiti walau pun mengunakan kamera 5MP kerana API pada aplikasi yang digunakan.

Luar topik, Ubuntu 10.10 sudah dilancarkan pada 10 Oktober 2010. Kesibukan kerja hampir2 melupakan saya pada sistem pengoperasian Linux yang paling popular di ketika ini. Akan dicuba mengunakan VirtualBox OSE untuk melihat apakah pembaharuan yang telah dilakukan oleh pembangun Ubuntu dan laporan ringkas mengenainya dijangka akan menyusul.

Semestinya saya akan memilih variasi Xubuntu kerana ianya telah saya gunakan untuk lebih 2 tahun kebelakangan ini. Paling saya suka kelajuannya yang mempesonakan dan sangat stabil tanpa hang jika anda mengunakannya dengan berhemah. Maksud berhemah di sini ialah buka aplikasi yang perlu sahaja dan tutup aplikasi yang tidak digunakan. Jika membuka aplikasi yang berat seharusnya tidak membuka banyak aplikasi serentak. Ini seharusnya diamalkan untuk mana2 sistem pengoperasian pun.

#zairo