Tuesday, October 19, 2010

300. Kenapa Kemaskini Blog Sedangkan Tiada Idea?

Ada jugak orang tanya saya blog bila nak kemaskini. Ye tengah kemaskini lani. Memang tengah minggu sibuk mempelajari CodeIgniter di malam hari. Di siang hari jadi chef buat kek yang kadang2 tak brapa nak jadi hu3. Kalau kek tak jadi memang saya tak puas ati. Dalam kepala ligat je berpikir cari jawapan. Mencari sebuah jawapan.

Siang malam buat kod tak penat ke? Apa lantak tak penat, tapi mengigil tangan ni sebab seronok dapat belajar sesuatu yang baru. Ingatkan dah nak benti ni boleh la rilek2. Apa lantak nak rilek2 sedangkan banyak lagi kerja yang perlu disiapkan.

Bukan selalu pun sibuk. Ada masa santai jugak. Takde la 24/7 buat kod. Sampai masuk dalam mimpi la jadinya. Tapi saya suka berfikir tentang penyelesaian kod jika ada masa terluang. Kadang2 ambik masa berfikir lebih bermakna berbanding mengadap depan laptop mencari penyelesaian. Tulis kat buku catatan ke seperti membuat rangka kerja.

Kalau tanya saya: Antara Symfony, CakePHP, CodeIgniter dan Zend mana yang paling bagus? Jawapan saya seperti yang pernah saya katakan iaitu semuanya bagus dengan cara mereka yang tersendiri. Apa yang paling penting adalah menguasai dengan secara mendalam dalam satu2 bahasa pengaturcaraan.

Kalau syarikat mengunakan kek maka belajarlah kek, vice versa. Memberi alasan sememangnya lebih mudah daripada melakukan yang terbaik.

#zairo