Sunday, January 23, 2011

312. Forgotten Promise

Ya tajuk dengan topik cerita tak semestinya sama. Itu cara saya hu2. Bila buat blog secara mingguan macam menarik la pulak. Sekurang2 orang sudah tahu setiap minggu akan ada kemaskini baru. Itu juga salah satu resepi kejayaan Ubuntu yang setiap 6 bulan akan keluar versi baru.

Saya cuba elakkan cerita berulang kerana hanya kita yang suka menceritakannya walhal orang yang mendengar menyampah pun ada. Sabar jelah aku.

Saya baru melepaskan tawaran beberapa nilai hebat demi memperuntukkan masa untuk kerja2 saya. Nampak macam rugi besar yela kalau dapat duit tu terus boleh kahwin bulan depan. weiwit. Tak apalah pelan2 kayuh beskal letrik. Duit boleh dicari tapi kepercayaan orang tiada galang ganti.

Tahun ini belajar sebanyak mungkin dalam proses menyiapkan kerja. Tawaran2 yang datang ibarat syaitan yang menghasut 'masyuk', 'kita kaya', bla3. Bukan skim cepat kaya yang membinasa malah banyak lagi cara memusnahkan dalam sekelip mata.

Apa menda aku mengarut ni labu. Lebih baik mengarut daripada mencarut hu2.

Rakan saya bertanya tentang SSH dalam N900. Semestinya ada selepas dipasang aplikasi rootsh. Saya sudah mencuba SSH mengunakan katalaluan. Memang sejibik seolah2 mengunakan PC. SSH mengunakan RSA key masih belum dicuba. Akan dicuba jua nanti.

Seorang lagi rakan bertanya kenapa saya tidak mengunakan Iphone. Saya mengikuti perkembangan Iphone dari jauh. N900 yang saya gunakan lebih kurang sama dengan apa yang ditawarkan oleh Iphone 4 (harus diingat bukan Iphone 3G S dan versi sebelumnya). Jadi tidak ada sebab munasabah untuk saya menukar N900. Dari segi aplikasi mungkin Iphone sudah meninggalkan jauh beribu tiang. Akan tetapi sumber terbuka lebih dekat di hati saya maka N900 lebih memenuhi ciri2 ini. Tidak perlu 'jailbreak' untuk capaian ke terminal dan SSH. Seperti mana2 telefon bimbit lain yang terkehadapan seperti Iphone, Android dan Blackberry, N900 boleh digunakan dengan mudah untuk menyemak dan balas email, cari maklumat, FB, Twitter, kemaskini dan baca blog, dll.

Saya menunggu kemunculan ChessGenius untuk N900. Saya pernah menjadi salah seorang penguji bebas untuk ChessGenius Symbian 3rd Edition dan mendapat percuma aplikasi tersebut. Mungkin kali ini saya akan membelinya. Ianya berbaloi kerana beberapa rakan saya termasuk saya juga mengalami ketewasan berlawan ChessGenius dengan setting cuma 5s per move.

Bagi saya Iphone, Android, Blackberry dan Maemo/Meego menawarkan hampir sama apa yang diperlukan oleh pengguna. Terpulang pada citarasa masing2 untuk memilih mengikut keselesaan masing2. Para pembangun untuk kesemua itu pastinya saling memperbaiki apa yang ada dan menambah baik apa yang tiada supaya ianya tidak dilihat sebagai faktor kelemahan pada sistem pengoperasian terbabit.

#zairo