Sunday, January 30, 2011

313. Chess Computer

Hari itu saya berlawan dengan Shredder Chess Online dan menang (peringkat mudah la tapi). Versi dalam talian tersebut (http://shredderchess.com/iphone/play-chess.html) dibuat untuk telefon bimbit Iphone tapi boleh juga digunakan daripada N900 yang berskrin sesentuh.

Dalam Iphone ada banyak aplikasi catur boleh dipasang seperti Shredder, Fritz, ChessGenius, Hiarcs, dll. Dalam N900 ada EBoard (boleh bermain FICS secara dalam talian), default chess yang mengunakan enjin GNUChess boleh tahan kuat cuma memerlukan drag berbanding klik petak mula dan klik petak akhir adalah kurang ramah pengguna, dan ChessGenius (akan datang). XBoard hanya boleh dipasang mengunakan N8x0 iaitu versi2 sebelum N900 juga Easy Debian untuk N900.

Dalam banyak2 itu ChessGenius antara yang menarik kerana skrin penuh, boleh analisa dan dalam kategori kuat. 10 kali rekod menang dalam Kejohanan Catur Super Komputer sekitar tahun 1980-an dan 1990-an dan pernah mengalahkan GM Gary Kasparov pada tahun 1994 menjadi bukti kekuatannya walau pun mengunakan pemproses cuma 100MHz. Untuk rekod hanya 2 program komputer pernah mengalahkan Kasparov dalam kejohanan bukan rapid iaitu ChessGenius dan Deep Blue. Kini Kasparov dan ChessGenius telah pun bersara daripada menyertai kejohanan secara profesional.

Rbyka gerakan yang hampir menyerupai seorang GM, program catur nombor satu di ketika ini dalam versi telefon bimbit antara yang ditunggu oleh ramai peminat catur. Shredder lebih banyak positional menarik juga diikuti oleh Fritz yang lebih banyak taktikal. ChessGenius tidaklah bermain pergerakkan terbaik tapi selalu menang dalam setiap permainannya.

#zairo