Sunday, May 13, 2012

344. Wallpaper



1.  Ini WALLPAPER terbaru laptop saya yang berbunyi 'Take Some Time Zairo'. Sebelum-sebelum ini saya guna default wallpaper sahaja. Sebabnya tak berapa reti hendak reka.  Kebetulan sejak belajar kufi ini adalah sedikit sebanyak idea untuk dilukiskan, huhu.

2.  Lagi satu saya tidak suka ada banyak IKON di dalam folder Desktop iaitu hasilnya akan dapat dilihat di depan skrin.  Kalau ada pun ikon ianya adalah sementara sahaja dan saya akan sentiasa letakkan di folder lain.

3.  Font pada tulisan itu saya reka sendiri.  Saya dapat ilham setelah melihat font rekaan Awang Purba, seorang pakar kufi dan khat.

4.  Warna-warna tersebut saya pilih sesedap rasa asal nampak menarik.  Warna biru merak memang warna kegemaran saya.

5.  Ikon-ikon pada LXPanel di bahagian bawah merupakan aplikasi-aplikasi utama yang saya gunakan setiap hari iaitu pelayar Chromium (Chrome versi sumber terbuka), Pengubah teks Geany, terminal LXTerminal dan File Manager PCMANFM.

6.  Di bahagian atas kiri adalah ikon LXDE dan jika diklik akan memaparkan semua aplikasi-aplikasi yang ada dalam Lubuntu.

7.  Terdapat 2 workspace secara default. Jika buka banyak aplikasi di workspace pertama maka bolehlah mengunakan workspace kedua.

8. Di sebelah kanan atas ada beberapa ikon iaitu pembesar suara, wireless, bateri, masa dan butang shut down.

9. Di sebelah atas tengah adalah task bar yang memaparkan senarai aplikasi yang sedang dibuka.

10. Menu bar asal Lubuntu adalah di bahagian bawah. Akan tetapi saya lebih suka meletakkannya di atas kerana kebanyakan Distro Linux meletakkan menu di bahagian atas termasuklah Ubuntu.

#zairo