Wednesday, May 30, 2012

346. After All

1. J2ME dicipta oleh Sun Microsystem sebagai library untuk aplikasi telefon dan banyak digunakan dalam Nokia dan Sony.

2. Aplikasi Android boleh dibangunkan mengunakan bahasa pengaturcaraan Java SE akan tetapi hasil akhir adalah classes.dex (di dalam fail apk) hanya boleh dibaca oleh Dalvik Virtual Machine.

3. Aplikasi asli untuk Blackberry adalah Java SE dan mengunakan Java Virtual Machine.

4. Saja baca-baca mengenai sejarah Java untuk telefon bimbit dan telefon pintar.

5. Paradigma selalu menganggap Java sebagai satu bahasa pengaturcaraan yang susah jika dibandingkan dengan PHP, C dan C++ ada kebenarannya. Akan tetapi dengan memahami secara perlahan-lahan setiap maksud yang terkandung dalam syntax-syntaxnya dapatlah difahami cara-cara mengunakannya. Paling saya suka adalah kenyataan seseorang mengatakan bahawa membangunkan kod Java untuk telefon pintar jauh lebih mudah untuk dibangunkan berbanding dengan membangunkan kod C++ untuk telefon pintar.

6. Paling penting adalah memahami cara untuk debug dalam Java. Saya boleh katakan debugger terbaik adalah PHP kerana selalunya ia akan memberitahu error pada line yang betul-betul ada kesilapan dan hanya memaparkan maklumat yang perlu sahaja kepada pengaturcara. Dalam Java ianya tidak begitu.

7. Pada asalnya saya cuma berminat untuk membangunkan mengunakan JavaScript. Akan tetapi terdapat masalah pada ICS yang menyebabkan saya tidak jumpa penyelesaian yang cepat untuk aplikasi Zairoute dan Zairoliday lalu saya mengambil jalan lain iaitu mula belajar Java untuk Android.

8. Sebelum saya belajar Java untuk Android, saya juga ada sedikit pengalaman mengunakan JSP yang sedikit sebanyak mengunakan syntax yang sama.

9. Dalam PHP saya ada satu sistem yang saya banyak belajar semasa membangunkannya iaitu SIS dan ianya menjadi jambatan kepada saya untuk mula menceburi bidang pengaturcaraan.

10. Dalam Java, Zairoute mungkin adalah satu aplikasi yang menjadi titik permulaan bagi saya dalam memperluaskan lagi pengetahuan dalam bidang pengaturcaraan aplikasi telefon pintar.

#zairo